Jak zadbać o Diesla przy niskich temperaturach?

35 wyświetleń

Mróz jest najogromniejszym nieprzyjacielem samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jak walczyć ze fatalnym wpływem niskich temperatur? Po polskich ulicach jeździ coraz to więcej czterokołowców poruszanych silnikami wysokoprężnymi. Popularność takiego "napędu" jest wynikiem wprowadzenia motorów diesla z bezpośrednim wtryskiem. Zakupując auto z wysokoprężnym silnikiem warto wiedzieć, jakiego rodzaju właściwości ma paliwo, które w podobnym silniku trzeba stosować. Jest to bardzo istotne przed zimą, gdy olej napędowy bywa źródłem kłopotliwych niespodzianek.

W skład oleju wchodzi parafina, która w ujemnych temperaturach przechodzi ze stanu ciekłego w stan stały. Z tego względu mróz jest największym wrogiem wozów z silnikami wysokoprężnymi. Parafina korkuje przewody paliwowe a także filtr paliwa. Zatkany układ paliwowy znaczy zakończenie jazdy. By zapobiec takim niespodziankom, polskie rafinerie wytwarzają odpowiednio do pory roku trzy typy oleju napędowego.

Zawsze należy napełniać zbiorniki do paliwa na wypróbowanych stacjach. Do tychże zaliczymy powszechnie przystępne stacje przy dużych bazach automobilowych, stacje przy trasach o znacznym natężeniu ruchu pojazdów ciężarowych. Znaczna liczba wozów z napędami wysokoprężnymi, tankujących na CPN-ie, pozwala przypuszczać, iż olej jest świeży. Nawet jeżeli jesteśmy pewni, iż napełniamy zbiorniki na paliwa paliwem zimowym, już jesienią zaopatrzmy się w tak zwane depresatory. Są to specjalne środki, które obniżają temperaturę zastygania parafiny. Porcję takiego środka trzeba wlać do baku każdorazowo przed tankowaniem. Trzeba je stosować przed nadejściem mrozów. Należy pamiętać, że preparat ten nie rozpuszcza parafin, które już stwardniały.

Depresatory powinny zredukować temperaturę krystalizowania oleju o parę bądź nawet o paręnaście stopni. Nie oznacza to jednakże, że dolany do letniego bądź przejściowego oleju pozwoli jeździć przy dużych mrozach. Niestety, nie ma całkowitej gwarancji efektywności działania środka. Prócz wykorzystywania depresatora musimy pamiętać o systematycznej wymianie filtru paliwa.

Co zrobić, jeśli nic nie pomoże a mrozy sparaliżują diesla? Na szosie nic nie da się zrobić. Auto musimy doholować do ciepłego wnętrza i odczekać aż dodatnia temperatura "rozluźni" parafinę.

Anita Wiatr

Materiał szkoleniowy

Firma MiJ

{{config.phoneNumber}} wyświetl numer

Poinformuj firmę, że dzwonisz z nf.pl i zapytaj o dodatkowy rabat

lub wpisz swój numer telefonu i poczekaj na kontakt z jego strony

Dziękujemy. Skontaktujemy się tak szybko jak to możliwe

Obsługa klienta

Pobierz za darmo

Dziękujemy za zainteresowanie naszymi materiałami. Na podany adres email wysłaliśmy link do pobrania poradnika